Oog op de toekomst!

3 mei 2018

De Rotterdamse haven is tot stand gekomen door denken, doen en handelen. Altijd – en nog steeds – met het oog op de toekomst. In september van dit jaar werd de internationale promotiecampagne ‘Rotterdam Maritime Capital of Europe’ gelanceerd. Met deze campagne willen Rotterdam Partners, Havenbedrijf Rotterdam, de Drechtsteden en de gemeente Rotterdam samen met de Rotterdam Maritime Board de maritieme voordelen van onze haven sterker benadrukken. Een zeer goed initiatief, als je het mij vraagt. Doel: het imago van Rotterdam als de maritieme hoofdstad van Europa de komende jaren nationaal maar vooral internationaal uitbouwen én verstevigen. De forse campagne moet bedrijven duidelijk gaan maken dat Rotterdam meer is als alleen de haven.

Een ander nieuw hoofdstuk in de maritieme geschiedenis, zoals genoemd door Shell topvrouw Marjan van Loon, is het schip Cardissa. Een bunkerschip, ofwel een varend tankstation, maar dan met LNG op voorraad. Uiteraard vaart de Cardissa zelf ook op vloeibaar gas. Met de Cardissa zullen er meer schepen die op gas varen de Rotterdamse haven aandoen. En ook dat is goed nieuws!

Zeeschepen, cruiseschepen, riviercruiseschepen maar ook binnenvaartschepen doen onze haven aan. Het nieuwe containerschip van Nedcargo, in september gedoopt met de naam Bon Jovi, is een stap voorwaarts in de elektrische binnenvaart van de toekomst.

De scheepsaandrijving is elektrisch, maar de stationair draaiende dieselmotoren leveren de stroom die nodig is. Het schip vervoert meer vracht met minder pk’s, minder diesel en heeft de helft minder CO2 uitstoot. Het uitlaatgas wordt bovendien via het nabehandelingssysteem schoongemaakt. De Bon Jovi vervoert 2,5 miljoen flesjes Heineken bier van het Nedcargo’s transferium in Alphen aan de Rijn naar de Rotterdamse haven. Voor de terugreis is het schip volgeladen met speelgoed en noten.

De Nieuwe Maas heeft meer dan alleen een logistieke functie. Daarvan getuigt het project met de naam ‘Het Nieuwe Maas parcours’, dat begin dit jaar van start ging. Het uitgangspunt bij het ontwikkelen was: met je rechterhand overal het water kunnen raken en zonder obstakels langs de rivier kunnen wandelen, rennen, fietsen of skaten. Kades zijn gemoderniseerd en bedrijven langs het water hebben bijvoorbeeld picknickbankjes voor medewerkers en wandelaars geplaatst. Bij het Shell Station aan de Maasboulevard is een mooie skatebaan gekomen die ook wordt gebruikt voor een hardloopclinic. Het project kwam tot stand door een optimale samenwerking tussen de bedrijven, de gemeente en de bewoners. Er zijn vele mooie en unieke uitkijkpunten vanaf de Rotterdamse kades; parels voor de bewoners en de bezoekers.

Slechts een kleine greep uit al die ontwikkelingen en projecten die onze haven mooier, sterker en beter maken. In Rotterdam denken, doen en handelen we. En altijd met een groot oog op de toekomst!

Tekst

Annie Gruisen

Beeld

Lennaert Ruinen

Meer artikelen

De havenwerkers van de toekomst!

7 mei 2018

De toekomst van de haven staat op het spel als we nu niet investeren in jong talent, stelt Tineke de Wit, general manager bij Prodex....

Lees het hele artikel

Het verborgen juweel van de haven!

30 april 2018

Menno Huijs, programmamanager haveneconomie bij de gemeente Rotterdam, weet precies wat hij wil: haven en stad met elkaar verbinden. Voor Onze Haven gaat hij elke...

Lees het hele artikel