Op de twaalfde etage van de Rotterdam Science Tower aan het Marconiplein zijn de tien innovatieve startups gehuisvest die in 2017 deelnemen aan het Port XL-programma. Zij worden in honderd dagen klaargestoomd om de markt te veroveren met behulp van een team van specialisten (Ernst & Young, Rotterdam Port Fund, Rabobank en Innovation Quarter). Zo krijgen ze toegang tot de Rotterdamse bedrijven Van Oord, Vopak, Uniper en Boskalis en mogen ze zich ook via het crowdfundingsplatform Symbid aan potentiële investeerders presenteren. Een van hen is Njord Filtration.
De startup Njord Filtration is vernoemd naar een Noorse zeegod. Het bedrijfje ontwikkelt onder de naam Njord Power een systeem om gewone diesel zuiverder te maken. Volgens managing director Rob Verhoof zit de kracht van dit systeem erin dat het geld bespaart én bijdraagt aan een schoner milieu. Dat laatste is volgens Rob absoluut noodzakelijk.
Verlies in levensduur
“Binnen West-Europa, in het bijzonder rond Rotterdam, Antwerpen en Düsseldorf, is de luchtvervuiling schrikbarend hoog. Dan heb ik het met name over de concentratie fijnstof. Die is in deze steden zo hoog dat dit voor inwoners volgens sommige bronnen een verlies in levensduur betekent van 4,5 jaar. Het is echt de hoogste tijd dit tij te keren. De normen voor dieseluitstoot liggen tot het jaar 2025 wettelijk vast. De meeste bedrijven voldoen nog niet aan die norm. Onze kijk op deze normen veranderde toen Shell twee jaar geleden een ultrazuivere diesel op de markt bracht, gemaakt uit gas (GTL). Deze diesel is tot tien cent per liter duurder dan gewone diesel, maar kent aanzienlijk minder roet- en NOx-uitstoot. Vanaf dat moment werd die diesel steeds meer onze referentie.
Superdiesel
Vanuit ons reguliere werk hadden we al veel ervaring met filtratie. Zo kwamen we op het idee te kijken of het mogelijk is gewone diesel te zuiveren. We ontwikkelden een dieselbehandelingssysteem dat we plaatsen tussen de motor en de tank. Hiermee maken wij diesel tot honderd keer zuiverder. Gewone diesel wordt zo superschone diesel!
Dankzij dit systeem blijven injectoren schoon, kan zuurstof beter bij de kleinere brandstofdeeltjes en verloopt de verbranding schoner. Vergelijk het met je lichaam, dat blijft ook gezonder naarmate je gezonder eet en drinkt. Daarnaast kan het systeem in de uitlaat ook de uitstootwaardes van NOx en zuurstof meten en weten we dus wanneer het tijd is de injectoren te reinigen. Met dit systeem kunnen gebruikers een lichte besparing op de brandstof realiseren en daarmee verdient dit systeem zichzelf dus terug. Maar de grootste winst is natuurlijk dat we de roetuitstoot met 35 procent verminderen en ook de NOx-uitstoot reduceren. Daarmee dragen we bij aan een schoner milieu.
‘De grootste winst is natuurlijk dat we de roetuitstoot met 35 procent verminderen en ook de NOx-uitstoot reduceren.’
Schone energie
We gaan ons met Njord Power richten op rivier- en zeeschepen die op diesel draaien. Internationaal gaan we ook de mijnbouw benaderen, omdat hier veel diesel wordt verstookt. Een volgende stap is het wegtransport. Wij weten natuurlijk ook wel dat door allerlei ontwikkelingen het dieselverbruik zal afnemen, maar we verwachten dat er tot 2040 nog veel dieselbrandstof verstookt wordt. Simpelweg omdat er tot die tijd niet voldoende schone energie voor iedereen voorradig is.
Pilot
Ik ben er trots op dat wij uit ruim 700 aanmeldingen gekozen zijn om deel te nemen aan het Port XL-programma. Ik vind het programma enorm waardevol. Het is leuk en leerzaam om met de andere innovatieve startups, die uit binnen- en buitenland komen, samen te werken. En de partijen die Port XL sponsoren, helpen ons met woorden en met daden. Zo mogen we een pilot met ons product doen bij Van Oord.
Hiervoor installeerden we ons systeem op het waterinjectievaartuig Njörd. (lacht) Ja, het echte schip heet toevallig ook zo. We gaan verschillende testen uitvoeren. Zo testen we op verzoek van Van Oord onder andere twee weken lang het verschil tussen twee motoren, waarbij de ene motor wel is voorzien van ons zuiveringssysteem en de andere niet. We hopen natuurlijk dat dit resultaten oplevert, die wij berekend hebben. Als dat zo is, kunnen we een volgende stap maken richting certificering van ons systeem.
Mede dankzij Port XL verwacht ik dat we ons systeem snel uitrollen zodat veel bedrijven in de haven van Rotterdam er hun voordeel mee kunnen doen. Dat zou betekenen dat de haven flink schoner gaat worden en daar worden we allemaal beter van. Kijk hier maar eens uit het raam, dan zie je pas goed hoe ontzettend groot en indrukwekkend die haven is. Daar is op het gebied van het milieu echt winst te behalen.”
Plofmotor
Bij de verbranding in een plofmotor komen NO en NO2 vrij, die worden samen NOx genoemd. Dit is een vervelend stofje. Het veroorzaakt smog, irriteert de luchtwegen, tast de ozonlaag aan, versterkt het broeikaseffect en veroorzaakt zure regen.
“Wij veranderen de wereld”, zegt Paul Verheul, directielid van Van Oord. Daar is geen woord van gelogen, want dankzij het werk van dit maritieme familiebedrijf...
Lees het hele artikel Marja Lippe is een bekende naam in de Rotterdamse scheepvaartwereld. De kordate Marja werkt al decennia in de haven, maar geniet nog elke dag. En...
Lees het hele artikel